Rémé's favoriet
De Dionne-put
Rémé, reisadviseur, vertegenwoordiger van de CCLTB-toeristenbelasting, verantwoordelijk voor etikettering, marketing en observatiepostDe eerste keer dat ik de Dionne-put zag, was het liefde op het eerste gezicht. De naam, Fons Divona, intrigeerde me meteen. Het roept een ver verleden op, dat van de Gallische godin van de bronnen, en ik voelde iets bijzonders, bijna heiligs, aan deze plek. Het water van de put is fascinerend; het verandert voortdurend. Soms is het helder, soms troebel, van blauw naar groen, van turquoise naar smaragdgroen, het hangt allemaal af van het licht, het tijdstip van de dag, het seizoen. Het is een schouwspel dat me elke keer weer boeit. Wat ook indruk op me maakt, is de omgeving. Het washuis, de stenen eromheen, alles lijkt bevroren in de tijd, alsof de geschiedenis er nog steeds is, aanwezig, in elke hoek van de put. Wanneer ik de wal beklim en naar beneden kijk in de put, heb ik het vreemde gevoel dat het water ook naar mij terugkijkt. Het is zo diep en kalm water, bijna hypnotiserend. Er is iets mysterieus en tijdloos aan.